Mert játszani jó!

Bűbájos játékok

Játék történelem III. - A tökéletes nő: Barbie!

2017. február 14. - Fiffancs

Egy kis személyes kitérővel kezdeném Barbie történetét. Ez ugyan nem 60... de közel 30 éve történt és szerintem gyerekkorotokban ti is szívesen vettétek fel anyukátok ruháit, magassarkú cipőit, esetleg bele is kontárkodtatok a sminkes neszesszerbe, sőt még az ékszereit is magatokra pakoltátok? Akkor úgy fest, egy-egy játék kedvéért ti is szeretettek volna kislányból szép nővé válni. És melyik babával lehetett úgy játszani, hogy közben elhittük, hogy mi vagyunk azok? Hát persze, hogy a Barbie babával! Hiszen Barbie nem egy kisgyermeket megformázó cuki baba volt, hanem ízig-vérig nő, lehengerlő külsővel.

12877437805_ba9a6fb89f_b.jpg

Ugye neked is volt Barbie babád? Én az első Barbie-m 5 éves koromban kaptam, talán születésnapomra. Gyönyörűnek láttam, hosszú vékony combok, kerek cici, kedves arc, rózsaszín száj, kék szemek, hosszú, szőke hajzuhatag. Minden ruha jól állt rajta, csinos volt. Arra gondoltam, de jó lenne, ha én is ilyen szép lennék majd nagykoromban. Amikor vele játszottam, elhittem, hogy én vagyok ő, beleképzelhettem magam mindenféle szerepbe. Egyszer bolti eladó voltam, másszor pincérnő, aztán énekesnő, családanya vagy híradós. Órákig tudtam játszani a kedvenc babámmal. Mindenhova hurcoltam, büszke voltam rá, mutogattam mindenkinek. Emlékszem, egyik alkalommal papa sétálni vitt minket tesómmal, kedvenc helyünk, a csónakázótó volt az úti cél. Abban az időben piros műanyag kis kosárban hordtam az elengedhetetlenül fontos dolgaimat (néha Piroskának is képzeltem magam, és ugye neki is volt kis kosara, úgyhogy nekem is kellett egy). Szóval, vittem magammal a kosárkámat beleültettem Barbie-t is, himbáltam a kosarat, meg szökdécseltem, Barbie éppen vidámparkba volt, ezért vadul hintáztattam. Papa többször szólt, hogy ne lóbáljam a kosarat, mert ki fog esni a baba, és el fogom hagyni. De én, mint aki se lát se hall, csak ugrabugráltam tovább, papát leintettem, hogy dehogy veszítem el! Tesóm, Viki biztos gondolta magában, ez az elmebeteg megint nem bír magával, tuti történni fog valami, így is lett!

Közeledtünk a tóparthoz, amikor észrevettem, hogy Barbie nincs a kosárban, valószínű kireptettem. Na, irány vissza, én természetesen bömböltem, ordítottam, hisztiztem, itt a világvége. Az egész család Barbie-t kereste, de sajnos nem lett meg. Depresszióba estem, vigasztalhatatlan voltam, végül megszántak, és a közeli játékboltból kaptam egy újat.

Az új Barbie-t még szebbnek láttam, divatos rózsaszínű mini ruhában állt a papírdobozban, kezembe fogtam, és transzba esve téptem ki a csomagolásból. Végül is a sokkhatást leszámítva, még jól is jártam, lett egy menőbb Barbie-m. Szegény tesóm mondta is, hogy ez igazságtalanság, mert én nem fogadtam szót papának, és még is én kaptam egy dizájnosabb babát, neki meg maradt a régi. Nyugi jó testvérek lévén, azért megosztoztunk rajta.

Barbie hasonlóan fontos szerepet játszott/játszik szinte a világ összes kislánya életében majdnem 60 éve. Nincs karácsony Barbie nélkül! A baba a mai napig töretlen sikernek örvend, a játékpiac fontos szereplője. Mindig képes megújulni, formálódik az aktuális trendekhez. Napjainkban több száz típus közül választhatunk, nem beszélve a kiegészítőkről: Barbie ház, és bútorok, Barbie autó, Barbie ruhák, különféle kreatív játékszettek.

Az első Barbie-t 1959-ben a Mattel cég dobta piacra, lófarokban hordott frizurával. Két verzióban lehetett megvásárolni: szőke és barna hajjal, öltözete nagyon szexi volt, fekete-fehér zebra mintás úszódresszben domborított. Szó szerint domborított, ugyanis Barbie volt az első baba, akinek valós női kebleket készítettek. Ez sok vitát szült, néhány szülő nemtetszését fejezte ki ezzel kapcsolatban.

 

 

Na, de ne rohanjunk ennyire előre, menjünk vissza a kezdetekhez. Egy amerikai üzletasszony Ruth Handlert volt a Barbie megálmodója. Sokszor nézte kislányát, ahogy játszik, és észrevette, hogy a papírból kivágható babáit szívesen öltözeti felnőtt ruhákba. Innen jött az ötlet, hogy mi lenne, ha olyan babát terveznének, ami egy fiatal felnőtt nőre hasonlít, akit lehet öltöztetni, úgy, mint egy divatbabát. Ruth előrukkolt férjének zseniális ötletével, aki a Mattel játékvállalat egyik alapítója volt, de a férfi nem látott fantáziát ebben az üzlet lehetőségben.

elliot-handler.jpg

Egy 1956-os európai út során, amit gyermekeikkel, Barbarával és Kenneth-tel tettek, Ruth rátalált egy német játékbabára, a Bild Lillire. A felnőtt alakú Lilli baba pont olyan volt, mint amilyen Handler képzeletében megjelent, ezért vett belőle hármat. Egyet a lányának adott, a többit pedig elvitte a Mattelhez. A Lilli baba egy népszerű képregényhősön alapult, akit Reinhard Beuthin rajzolt a Die Bild-Zeitung számára. Lilli öntudatos nő volt, aki tudta, mit akar és nem habozott lépéseket tenni álmai valóra váltásáért. A Lilli babát 1955-ben hozták forgalomba Németországban, és habár eredetileg nem gyerekjátékként került a polcokra, hamar kelendő lett a kislányok között, akik élvezték, hogy számos különböző ruhába lehetett öltöztetni.

Az Amerikai Egyesült Államokba való visszatérése után Handler asszony elkezdett dolgozni a baba dizájnján a tervező Jack Ryan közreműködésével. A baba új nevet kapott: Ruth lánya után Barbie lett. Debütálása a New York-i American International Toy Fairen zajlott 1959. március 9-én. Ezt a napot szokás Barbie hivatalos születésnapjaként emlegetni. A Mattel megvette a jogokat 1964-ben a Bild Lilli babához, amit követően a Lilli gyártását beszüntették. A baba, mint „Tinédzser divat-modell” került forgalomba, a ruháit a Mattel divattervezője: Charlotte Johnson kreálta. Az első Barbie-kat Japánban gyártották le, a ruháikat is ott varrták. Az első évben körülbelül 350 000 darabot adtak el.

ab17abb391713b398c963610f9ee76ed.jpg

Barbie megjelenését sokszor változtatták. Az egyik legjellegzetesebb módosítás, mikor a 60-as évek végén a babák szemét átfestették, így a pillantása inkább előre esett, nem oldalra nézett, mint az eredeti modell.

Barbie-nak rengeteg háziállata volt, kutya, macska lovak, ezenfelül sokféle járművet is birtokolt, rózsaszín kabriót, hajót, lakókocsit. A csinos divatbaba, változatos életúttal büszkélkedhet, karrieristának is mondhatta magát, pilótaengedéllyel rendelkezett, légiutas-kísérő is volt, doktornőként is láthattuk, séfként és még űrhajós szerepben is tündökölt. A foglalkozások sok színőségével akarták megmutatni, hogy a nők sokrétűek, és mindenhol megállják a helyüket.

dvf50_comp_17_01_comp.jpg

Későbbiekben a Barbie név mellé negatív sztereotípiák is társultak, olyanok, mint például a szőke nők buták, üresfejűek, csak a divat és a külsőségek érdeklik őket, plázacicák. A dán Aqua együttes mindezt paródiába foglalta, ami annyira népszerű lett, hogy a Barbie Girl című slágerükkel hónapokig a toplistát uralták.

 

A Barbie babák sikere töretlen, majd 60 év elteltével is, megtalálhatóak az összes játékboltban, és webáruházban. De a tervezők ma már arra is figyelnek, hogy Babrie külső megjelenése ne okozzon a gyerekekben frusztrációt. A vásárlók korábban sérelmezték, hogy a babákat mindig tökéletes alakkal figurázták, többen azt mondták Barbie testalkata irreális, és ez a kicsik önértékelésében kárt okozhat, torzulhat énképük, illetve úgy érezhetik, hogy aki nem rendelkezik olyan csodás külsővel, mint egy Barbie az kevesebbet ér. Ezért a Mattel játék cég hatalmas újítással rukkolt elő, megalkotta a valós női testről mintázott babákat. A kollekcióban molett testalkatú, alacsony, és magas Barbie-k is helyt kaptak. Mindegyik alkathoz többféle arc, frizura, és smink társult. A Barbie babák palettája igen színes lett, mindenki kedvére válogathat a neki leginkább tetsző közül.

dtd96_c_16_comp_new.jpg

 

Egy biztos a Barbie babák esetében nem beszélhetünk korszakról, még mindig nem hanyatlott csillogásuk, folyamatos megújulásuknak köszönhetően mai is a legkeresettebb játékok közé sorolhatóak. Szerintem ezek a babák örökké a kislányok kedvencei maradnak.

Mert játszani jó!

Forrás:
https://hu.wikipedia.org/wiki/Barbie_(divatbaba)
https://www.youtube.com/watch?v=ZyhrYis509A

A bejegyzés trackback címe:

https://bubajos-jatekok.blog.hu/api/trackback/id/tr7512258748

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása